Denní stacionář - § 46 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
Působnost: Liberecký kraj
Místo poskytování služby: Kosmonautů 1641, 51101 Turnov
Forma poskytované služby: ambulantní
Cílová skupina: děti a mladí dospělí s kombinovaným postižením (těžké a hluboké
mentální postižení, porucha autistického spektra, tělesné postižení) ve věku 2 -26 let
Cíl ambulantní služby: podpora samostatnosti, fyzická a psychická soběstačnost, co
největší možná míra zapojení do společnosti v rámci jejich postižení
Záměry organizace: při každém osobním jednání je zjišťován rozsah vyžádaných služeb na
základě požadavků klienta a jeho zákonného zástupce. Nejméně jednou ročně probíhá
dotazníkové šetření u všech klientů na zjištění dalších požadavků. V rámci komunitního
plánování jsou tyto požadavky interpretovány zřizovateli, případně dalším stranám.
V případě, že registrace nebo kapacita naší služby není dostačující, snažíme se zajistit
poptávané služby pro klienta u jiných organizací.
Poslání ambulantní služby: umožnění dětem a žákům pobyt ve známém prostředí denního
stacionáře. Formou pracovních činností a volnočasových aktivit podporovat motorické
a psychické schopnosti a dovednosti. Navázání na výchovnou a vzdělávací činnost školy.
Naše služba znamená pomoc rodinám s péčí o těžce kombinovaně postižené děti a mladé
dospělé = resilienční činnost. To znamená předcházení vyčerpání, vyhoření z důvodu
dlouhodobé péče o znevýhodněného člověka. Respektujeme přání, vůli, práva klientů
a podporujeme je v aktivním životě.
Služba je poskytována v nově vybudovaných a vybavených prostorách školy a denního
stacionáře.
Kapacita: maximální okamžitá kapacita v denním stacionáři je 10 uživatelů.
Provoz stacionáře: pondělí – pátek; od 7:00 do 16:00 hodin.
Pro osoby s postižením zajišťujeme:
Základní služby:
- pomoc při osobní hygieně (mytí, inkontinence, použití WC)
- stravování. Klient vybírá stravu dle své volby a délky pobytu v zařízení
- pomoc při zvládání denních úkolů (oblékání, svlékání, prostorová orientace, samostatný pohyb, podávání jídla a nápojů)
- nácvik pracovních návyků (procvičování základních znalostí, úklid, údržba, nákup, vaření a stolování)
- nácvik samostatného života (orientace v místě a okolí, nácvik volného pohybu a vyřizování osobních záležitostí)
- pomoc při uplatňování práv a zájmů klientů (logopedie, alternativní komunikace)
- ošetřovatelská péče
Fakultativní služby – jsou dobrovolné, klient (zákonný zástupce) si z nich vybírá a částečně nebo úplně si je hradí:
- rehabilitační péče
- canisterapie
- muzikoterapie, arteterapie
Jednání se zájemcem o sociální službu Denní stacionář:
Sociální službu Denní stacionář poskytujeme klientům s velmi těžkým mentálním postižením a kombinací postižení (tělesné postižení a nízkofunkční autismus).
O této poskytované službě se zákonní zástupci klienta dozvědí na webových stránkách zařízení, dokumentech města a informačním letáku, který je distribuován do ordinací praktických lékařů. Přijímáme klienty i mimo cílovou skupinu námi vzdělávaných dětí a žáků. Předpokladem je volná kapacita a cílová skupina (věk a postižení).
Vše potřebné se žadatel dozví při osobních návštěvách v zařízení. Podrobně se seznámí s životem v zařízení a podmínkami poskytování sociálních služeb.
Žádost o přijetí do zařízení:
Žadatel si žádost o přijetí stáhne na internetu nebo osobně obdrží v zařízení. Žádost o přijetí může žadatel vyplnit sám nebo se sociální pracovnicí i v zařízení. Po vyplnění předá v zařízení. Pokud v zařízení není volná kapacita, bude žadatel zařazen do pořadníku. Vyjádření lékaře o zdravotním stavu je součástí přihlášky do zařízení. Při nástupu do zařízení je s klientem vypracovaná písemná smlouva.
Uzavírání smlouvy o poskytnutí sociální služby:
Vzor smlouvy je zájemcům o službu předán při odevzdání žádosti o přijetí. Jednání se účastní zákonný zástupce, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách (budoucí pečovatel - § 116 odst. 5c)) a případně klient. Smlouva je uzavírána v písemné formě. Ve smlouvě je vymezen rozsah poskytování sociální služby, místo a čas poskytování sociální služby, výše úhrady a způsob jejího placení, vnitřní pravidla pro poskytování sociální služby, výpovědní důvody a lhůty a doba platnosti smlouvy.
Úhrada za poskytované služby:
Způsob určení míry podpory klienta a výše úhrady vychází ze stupně postižení a potřeb uživatele.
1. míra podpory střední: 80 Kč / 1 hodinu
2. míra podpory vysoká: 160 Kč / 1hodinu
V případě poskytování sociální služby mimo budovu (osobní asistence) a v době uzavření školy je úhrada 165 Kč / 1hod. u všech klientů. V případě uzavření školní jídelny je úhrada stravy závislá na zajištěném dodavateli.
(Částky jsou platné od 1. 7. 2024)
Stížnosti:
Zařízení má zpracovaný plán ochrany práv klienta, ve kterém je popsáno, jak podat své podněty, přání, připomínky i stížnosti. Směrnice a standardy kvality sociálních služeb jsou vyvěšeny na nástěnce u vchodu do budovy Kosmonautů 1641, Turnov. Podněty lze podat ústně, písemně osobně sociálnímu pracovníku nebo anonymně do označené schránky u hlavního vchodu. Pokud klient není spokojený s vyřešením stížnosti v zařízení, může podat podnět zřizovateli (Město Turnov), inspekci kvality či ochránci veřejných práv. Respektujeme osobní cíl každého klienty a spolu s ním jej naplňujeme. Naši činnost průběžně hodnotíme a probíráme s klientem i se zákonnými zástupci.
Důvody k ukončení poskytování sociální služby:
Jsou specifikovány v uzavřené smlouvě. Klient může ukončit pobyt kdykoliv na vlastní žádost. Výpověď může být bez udání důvodu a musí být písemná. Pokud pobyt ukončuje zařízení, musí být předem klient upozorněn na tuto možnost. O výpovědi v tomto případě rozhoduje komise (sociální pracovník, ředitel zařízení, pracovník v přímé péči), která zkoumá důvody výpovědi. Smlouva je také automaticky ukončena s ukončením docházky do zařízení.
Služby se poskytují v budově Kosmonautů 1641.
Působnost je dle zařízení. Budova je bezbariérová, vybavená výtahem. Klienti využívají vlastních prostor denního stacionáře a prostor školy před a po ukončení výuky. Prostory jim jsou známé, nedochází k přesunu, který by zejména děti a žáky s postižením autistického spektra mohl stresovat. Klienti využívají společenskou místnost, místnosti na individuální činnosti, hernu, dva Snoezeleny, Muzikoterapii, jídelnu s nácvičnou kuchyňkou, šatny, hygienické zařízení a jednotlivé kmenové třídy školy, tělocvičnu a školní zahradu.
Garantovaná nabídka služeb DENNÍHO STACIONÁŘE
Denní stacionář - § 46 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
Pracovníci v přímé obslužné péči poskytují následující služby pro osoby s těžkým a hlubokým mentálním postižením a v kombinaci postižení s PAS:
Pomoc při osobní hygieně:
- podle potřeby jednotlivých klientů pomáháme při používání WC a úkonech osobní hygieny
- o zařízení poskytuje WC papír, ručníky a běžné mycí prostředky, v případě zvláštních požadavků (alergie) je nutné dodat vlastní. Výměna ručníků probíhá 2x týdně, případně častěji. Ručníky zařízení jsou prané ve vlastní prádelně
- v případě inkontinentních klientů zajistíme pravidelnou výměnu hygienických potřeb, mytí, ošetření pokožky, při znečištění neprodleně postupujeme ve prospěch klienta
- o papírové pleny, vlhčené ubrousky, inkontinentní podložky dodává klient
Stravování:
- strava je připravována ve vlastním stravovacím zařízení, klient hradí věcnou režii (energie, příspěvek na mzdu) a potraviny – viz zvláštní ceník
- zajišťujeme dopolední přesnídávku, oběd, odpolední svačinu připravovanou ve vlastní kuchyni
- strava odpovídá zásadám racionální výživy, případně dietnímu stravování
Pomoc při zvládání denních úkolů:
- klientům dle potřeby pomůžeme při oblékání, svlékání, obouvání, převlékání
- pomůžeme při přesunu na vozík nebo lůžko
- zajistíme pomoc při orientaci ve vnitřních i venkovních prostorách denního stacionáře v době poskytované služby (prostorová orientace, samostatný pohyb s dozorem)
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, nácvik pracovních návyků:
- zařízení je vybaveno standartními potřebami (výtvarný materiál, vzdělávací pomůcky, hračky, kompenzační pomůcky, polohovací křesla a vaky, vybavený snoezelen, muzikoterapeutická místnost, logopedická místnost, tělocvična, cvičná kuchyňka)
- podporujeme klienty v udržení dosud získaných dovedností a znalostí. Podporujeme další rozvoj ve spolupráci se speciálním pedagogem, muzikoterapeutem, logopedem, případně ergoterapeutem (na základě konzultační činnosti)
- aktivizačními činnostmi udržujeme a rozvíjíme jemnou motoriku (výtvarné, hudební, pracovní a sportovní činnosti)
- nácvik úklidových činností, případně vaření a příprava jídla dle strukturovaného režimu a dopomoci pracovníka v sociálních službách
- činnosti speciálního pedagoga, muzikoterapeuta, logopeda, ergoterapeuta, rehabilitačního pracovníka jsou fakultativní (hrazené nad rámec úhrady)
Nácvik samostatného života:
- orientace v místě a okolí, nácvik volného pohybu a vyřizování osobních záležitostí
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (návštěva kulturních a sportovních akcí, které pořádá škola)
- pomoc při upevňování kontaktu s rodinou (přenos činností zvládnutých v sociální službě do domácího prostředí)
Pomoc při uplatňování práv a zájmů klienta:
- alternativní komunikace, komunikační kniha – vytváření a nácvik AAK
Stupeň garantované nabídky se odvíjí od schopností klienta a jeho požadavků, které jsou specifikovány ve Smlouvě o poskytování služby a dále jsou součástí Individuálního plánování.
GARANTOVANÉ ČASY - BĚŽNÝ PROGRAM DNE:
7:00 – 8:30 příchod klienta, osobní hygiena, nácvik běžných úkonů o vlastní osobu
8:30 – 9:30 dopolední přesnídávka
9:30 – 11:30 plnění Individuálního plánu - výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti skupinové, případně individuální, fakultativní činnosti
11:30 – 12:30 oběd
12:30 – 13:30 relaxace
13:30 – 16:00 aktivizační a relaxační činnosti, odchod klientů do domácího prostředí