Denní stacionář

Denní stacionář - § 46 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách

Působnost: Liberecký kraj

Místo poskytování služby: Kosmonautů 1641, 51101 Turnov
Forma poskytované služby: ambulantní
Cílová skupina: děti a mladí dospělí s kombinovaným postižením (těžké a hluboké
mentální postižení, porucha autistického spektra, tělesné postižení) ve věku 2 -26 let
Cíl ambulantní služby: podpora samostatnosti, fyzická a psychická soběstačnost, co
největší možná míra zapojení do společnosti v rámci jejich postižení
Záměry organizace: při každém osobním jednání je zjišťován rozsah vyžádaných služeb na
základě požadavků klienta a jeho zákonného zástupce. Nejméně jednou ročně probíhá
dotazníkové šetření u všech klientů na zjištění dalších požadavků. V rámci komunitního
plánování jsou tyto požadavky interpretovány zřizovateli, případně dalším stranám.
V případě, že registrace nebo kapacita naší služby není dostačující, snažíme se zajistit
poptávané služby pro klienta u jiných organizací.
Poslání ambulantní služby: umožnění dětem a žákům pobyt ve známém prostředí denního
stacionáře. Formou pracovních činností a volnočasových aktivit podporovat motorické
a psychické schopnosti a dovednosti. Navázání na výchovnou a vzdělávací činnost školy.
Naše služba znamená pomoc rodinám s péčí o těžce kombinovaně postižené děti a mladé
dospělé = resilienční činnost. To znamená předcházení vyčerpání, vyhoření z důvodu
dlouhodobé péče o znevýhodněného člověka. Respektujeme přání, vůli, práva klientů
a podporujeme je v aktivním životě.
Služba je poskytována v nově vybudovaných a vybavených prostorách školy a denního
stacionáře.
Kapacita: maximální okamžitá kapacita v denním stacionáři je 10 uživatelů.
Provoz stacionáře: pondělí – pátek; od 7:00 do 16:00 hodin.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Pro osoby s postižením zajišťujeme:

Základní služby:

  • pomoc při osobní hygieně (mytí, inkontinence, použití WC)
  • stravování. Klient vybírá stravu dle své volby a délky pobytu v zařízení
  • pomoc při zvládání denních úkolů (oblékání, svlékání, prostorová orientace, samostatný pohyb, podávání jídla a nápojů)
  • nácvik pracovních návyků (procvičování základních znalostí, úklid, údržba, nákup, vaření a stolování)
  • nácvik samostatného života (orientace v místě a okolí, nácvik volného pohybu a vyřizování osobních záležitostí)
  • pomoc při uplatňování práv a zájmů klientů (logopedie, alternativní komunikace)
  • ošetřovatelská péče

Fakultativní služby – jsou dobrovolné, klient (zákonný zástupce) si z nich vybírá a částečně nebo úplně si je hradí:

  • rehabilitační péče
  • canisterapie
  • muzikoterapie, arteterapie

 

Jednání se zájemcem o sociální službu Denní stacionář:

Sociální službu Denní stacionář poskytujeme klientům s velmi těžkým mentálním postižením a kombinací postižení (tělesné postižení a nízkofunkční autismus).

O této poskytované službě se zákonní zástupci klienta dozvědí na webových stránkách zařízení, dokumentech města a informačním letáku, který je distribuován do ordinací praktických lékařů. Přijímáme klienty i mimo cílovou skupinu námi vzdělávaných dětí a žáků. Předpokladem je volná kapacita a cílová skupina (věk a postižení).

Vše potřebné se žadatel dozví při osobních návštěvách v zařízení. Podrobně se seznámí s životem v zařízení a podmínkami poskytování sociálních služeb.

Žádost o přijetí do zařízení:

Žadatel si žádost o přijetí stáhne na internetu nebo osobně obdrží v zařízení. Žádost o přijetí může žadatel vyplnit sám nebo se sociální pracovnicí i v zařízení. Po vyplnění předá v zařízení. Pokud v zařízení není volná kapacita, bude žadatel zařazen do pořadníku. Vyjádření lékaře o zdravotním stavu je součástí přihlášky do zařízení. Při nástupu do zařízení je s klientem vypracovaná písemná smlouva.

Uzavírání smlouvy o poskytnutí sociální služby:

Vzor smlouvy je zájemcům o službu předán při odevzdání žádosti o přijetí. Jednání se účastní zákonný zástupce, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách (budoucí pečovatel - § 116 odst. 5c)) a případně klient. Smlouva je uzavírána v písemné formě. Ve smlouvě je vymezen rozsah poskytování sociální služby, místo a čas poskytování sociální služby, výše úhrady a způsob jejího placení, vnitřní pravidla pro poskytování sociální služby, výpovědní důvody a lhůty a doba platnosti smlouvy.

Úhrada za poskytované služby:

Způsob určení míry podpory klienta a výše úhrady vychází ze stupně postižení a potřeb uživatele.

1.      míra podpory střední: 80 Kč / 1 hodinu

2.      míra podpory vysoká: 160 Kč / 1hodinu

V případě poskytování sociální služby mimo budovu (osobní asistence) a v době uzavření školy je úhrada 165 Kč / 1hod. u všech klientů. V případě uzavření školní jídelny je úhrada stravy závislá na zajištěném dodavateli.
(Částky jsou platné od 1. 7. 2024)

Stížnosti:

Zařízení má zpracovaný plán ochrany práv klienta, ve kterém je popsáno, jak podat své podněty, přání, připomínky i stížnosti. Směrnice a standardy kvality sociálních služeb jsou vyvěšeny na nástěnce u vchodu do budovy Kosmonautů 1641, Turnov. Podněty lze podat ústně, písemně osobně sociálnímu pracovníku nebo anonymně do označené schránky u hlavního vchodu. Pokud klient není spokojený s vyřešením stížnosti v zařízení, může podat podnět zřizovateli (Město Turnov), inspekci kvality či ochránci veřejných práv. Respektujeme osobní cíl každého klienty a spolu s ním jej naplňujeme. Naši činnost průběžně hodnotíme a probíráme s klientem i se zákonnými zástupci.

Důvody k ukončení poskytování sociální služby:

Jsou specifikovány v uzavřené smlouvě. Klient může ukončit pobyt kdykoliv na vlastní žádost. Výpověď může být bez udání důvodu a musí být písemná. Pokud pobyt ukončuje zařízení, musí být předem klient upozorněn na tuto možnost. O výpovědi v tomto případě rozhoduje komise (sociální pracovník, ředitel zařízení, pracovník v přímé péči), která zkoumá důvody výpovědi. Smlouva je také automaticky ukončena s ukončením docházky do zařízení. 

Služby se poskytují v budově Kosmonautů 1641.

Působnost je dle zařízení. Budova je bezbariérová, vybavená výtahem. Klienti využívají vlastních prostor denního stacionáře a prostor školy před a po ukončení výuky. Prostory jim jsou známé, nedochází k přesunu, který by zejména děti a žáky s postižením autistického spektra mohl stresovat. Klienti využívají společenskou místnost, místnosti na individuální činnosti, hernu, dva Snoezeleny, Muzikoterapii, jídelnu s nácvičnou kuchyňkou, šatny, hygienické zařízení a jednotlivé kmenové třídy školy, tělocvičnu a školní zahradu.

 

Garantovaná nabídka služeb DENNÍHO STACIONÁŘE

Denní stacionář - § 46 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách

Pracovníci v přímé obslužné péči poskytují následující služby pro osoby s těžkým a hlubokým mentálním postižením a v kombinaci postižení s PAS:

Pomoc při osobní hygieně:

  • podle potřeby jednotlivých klientů pomáháme při používání WC a úkonech osobní hygieny
  • o   zařízení poskytuje WC papír, ručníky a běžné mycí prostředky, v případě zvláštních požadavků (alergie) je nutné dodat vlastní. Výměna ručníků probíhá 2x týdně, případně častěji. Ručníky zařízení jsou prané ve vlastní prádelně
  • v případě inkontinentních klientů zajistíme pravidelnou výměnu hygienických potřeb, mytí, ošetření pokožky, při znečištění neprodleně postupujeme ve prospěch klienta
  • o    papírové pleny, vlhčené ubrousky, inkontinentní podložky dodává klient

Stravování:

  • strava je připravována ve vlastním stravovacím zařízení, klient hradí věcnou režii (energie, příspěvek na mzdu) a potraviny – viz zvláštní ceník
  • zajišťujeme dopolední přesnídávku, oběd, odpolední svačinu připravovanou ve vlastní kuchyni
  • strava odpovídá zásadám racionální výživy, případně dietnímu stravování

Pomoc při zvládání denních úkolů:

  • klientům dle potřeby pomůžeme při oblékání, svlékání, obouvání, převlékání
  •  pomůžeme při přesunu na vozík nebo lůžko
  • zajistíme pomoc při orientaci ve vnitřních i venkovních prostorách denního stacionáře v době poskytované služby (prostorová orientace, samostatný pohyb s dozorem)

Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, nácvik pracovních návyků:

  • zařízení je vybaveno standartními potřebami (výtvarný materiál, vzdělávací pomůcky, hračky, kompenzační pomůcky, polohovací křesla a vaky, vybavený snoezelen, muzikoterapeutická místnost, logopedická místnost, tělocvična, cvičná kuchyňka)
  • podporujeme klienty v udržení dosud získaných dovedností a znalostí. Podporujeme další rozvoj ve spolupráci se speciálním pedagogem, muzikoterapeutem, logopedem, případně ergoterapeutem (na základě konzultační činnosti)
  • aktivizačními činnostmi udržujeme a rozvíjíme jemnou motoriku (výtvarné, hudební, pracovní a sportovní činnosti)
  •  nácvik úklidových činností, případně vaření a příprava jídla dle strukturovaného režimu a dopomoci pracovníka v sociálních službách
  • činnosti speciálního pedagoga, muzikoterapeuta, logopeda, ergoterapeuta, rehabilitačního pracovníka jsou fakultativní (hrazené nad rámec úhrady)

Nácvik samostatného života:

  • orientace v místě a okolí, nácvik volného pohybu a vyřizování osobních záležitostí
  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (návštěva kulturních a sportovních akcí, které pořádá škola)
  • pomoc při upevňování kontaktu s rodinou (přenos činností zvládnutých v sociální službě do domácího prostředí)

Pomoc při uplatňování práv a zájmů klienta:

  • alternativní komunikace, komunikační kniha – vytváření a nácvik AAK

Stupeň garantované nabídky se odvíjí od schopností klienta a jeho požadavků, které jsou specifikovány ve Smlouvě o poskytování služby a dále jsou součástí Individuálního plánování.

GARANTOVANÉ ČASY - BĚŽNÝ PROGRAM DNE:

7:00 – 8:30          příchod klienta, osobní hygiena, nácvik běžných úkonů o vlastní osobu

8:30 – 9:30          dopolední přesnídávka

9:30 – 11:30       plnění Individuálního plánu - výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti skupinové, případně individuální, fakultativní činnosti

11:30 – 12:30     oběd

12:30 – 13:30 relaxace

13:30 – 16:00 aktivizační a relaxační činnosti, odchod klientů do domácího prostředí